1. Orienteerub HEV valdkonda puudutavates õigusaktides, mõistab ja kasutab HEV valdkonnas kasutatavat enamlevinud terminoloogiat; teab ja kasutab hariduslike erivajadustega seotud õppekorralduse võimalusi; märkab õppeprotsessis teistest eristuvat õppijat ja toe vajadust; kirjeldab tuge vajava õppija õpioskusi, käitumist, psüühilisi protsesse jm; hindab ja analüüsib õppija teadmiste, oskuste ja üldpädevuste vastavust riiklikus õppekavas kirjeldatud oodatavatele õpitulemustele; tunneb ära üldist, tõhustatud ja erituge vajavate õppijate erivajaduste liigid ja koostöös osapooltega selgitab välja individuaalsed õpivajadused; algatab koostöös HEV koordinaatoriga individuaalse arengu jälgimise kaardi avamise ja täidab seda.

Hoian end HEV valdkonnaga jõudumööda kursis, kuna klassis, mille klassiõpetaja ma olen, õpib mitu haridusliku erivajadusega õpilast. Lisaks on neid õpilasi ka teistes klassides, kus ma õpetan.
Minu ülesanne klassiõpetajana on võimalikku hariduslikku erivajadust märgata, vestelda sel teemal lapsevanema, tugispetsialistide ja teiste asjassepuutuvate õpetajatega ning vajadusel liikuda edasi õpilasele sobiva õppekorralduse loomise poole. Samuti on minu ülesandeks aineõpetajatelt regulaarselt küsida tagasisidet klassi õpilaste kohta ning õpiraskuste ja/või käitumisraskuste korral neid esialgu kollegiaalselt arutada ning otsustada edasine tegevus.
Haridusliku erivajaduse ilmnemise korral minu poolt õpetatavates ainetes teen kõigepealt sõltuvalt konkreetsest õpilasest otsuse, milline on tema jaoks minimaalne vajalik teadmiste tase selles aines, mõtleme koos millises vormis on talle kõige tõhusam seda õppida ja millises vormis mulle kui õpetajale õpitut esitada, et saaksime mõlemad õppimise tulemuslikkuses veenduda.

Vajadusel pöördun tugispetsialistide (logopeed, psühholoog, eripedagoog, sotsiaalpedagoog) poole. Lapsevanemaga koostöös tehakse õpilasele individuaalne õppekava ning vajadusel korraldatakse õpilase töö klassis ümber. Tugimeeskond otsustab, kas on vaja pöörduda Rajaleidja poole. Rajaleidjasse peab pöörduma pere, kool saab ainult soovitada. Kool kirjutab lapse iseloomustuse ja pakutud või pakutavad lahendused. Rajaleidja nõustamiskomisjon koondab spetsialistide hinnagud ja teeb otsuse. Saab määrata lapsele kas lihtsustatud toe, tõhustatud toevõi eritoe.

Püüan end kursis hoida haridusliku erivajaduse alase seadusandlusega, olen aeg-ajalt vaadanud lehte hev.edu.ee (viimasel ajal uuendusi pole) ning jälgin HEV valdkonna infot ka Õpetajate Lehest ning õpetajate FB gruppidest.

2. Nõustab ning juhendab lapsevanemaid ja kolleege õppija toetamisel õpiprotsessis; juhendab õppetegevusse kaasatud isikuid (tugiisikuid, praktikante jt); nõustab kolleege õpikeskkonna ja õppematerjalide kohandamisel; analüüsib rakendatud tugimeetmeid ja teeb HEV koordinaatorile ja/või haridusasutuse juhile ettepanekuid õppekorralduse muutmiseks lähtuvalt tuge vajavate õppijate vajadustest.

Osalen aktiivselt hariduslike erivajadustega õpilaste toetamisel alates nende vajaduste märkamisest kuni diferentseeritud ja individualiseeritud õppekorralduse sisseseadmiseni ning jälgin selle toimimist. Kõike seda teen loomulikult tihedas koostöös lapsevanemate, kooli tugimeeskonna, HEV koordinaatori ja koolijuhiga. Konkreetsest õpilasest lähtudes pakun kolleegidele nii õpilase iseloomustust kui ettepanekuid õppe kohaldamiseks lähtudes vajadusest.

Mustika herbaarleht

Tagasi e-portfoolio avalehele